چکیده ی کتاب «مبانی مبارزه خشونت پرهیز» نویسنده: مایکل نیگلز، مترجم فرهاد میثمی، 140صفحه
این کتاب در دو مقدمه و شش بخش تنظیم شده است.
بخش یکم: آشنایی با خشونت پرهیزی، قرن بیستم دو میراث داشته است؛ خشونت و خشونت پرهیزی. گاندی و لوتر کینگ نماینده ی میراث دوم هستند.
در خشونت پرهیزی انسانیت حفظ می شود و ما نیاز به شناخت فرایند آن داریم.
واکنش ما در مقابل تهاجم به سه راه منتهی می شود. الف: مقابله به مثل( زد و خورد) که واکنش عینی و از جنس خشونت است ب: کوتاه آمدن(گریختن) که یک برخورد منفعلانه است. ج: راه سوم که خشونت پرهیزی است.
بهترین راه وارد کردن حریف به اذعان خطا و غلبه بر ترس و مهرورزی و خیرخواهی است.
کاربردهای خشونت پرهیزی ساتیاگراها(قدرت روح و رهاسازی خود از سکون)
بخش دوم: هدف نیک، پروردن روح خشونت پرهیزی(وجه اشتراک دینی و ملی، جهت گیری علیه معضل نه شخص)
- نه تحقیر کنیم و نه تحقیر بپذیریم(کرامت)
- رهایی از خشم و ترس(عدم همکاری لهستانی ها با سربازان شوروی)
- بهترین راه از بین بردن یک دشمن این است که او را دوست خود بسازیم(لینکلن)
- تمرین مقدماتی برای پرورش زیستن بی خشونت
1- خجالت زده کردن بدکاران از خطای خود
2- پرهیز از محصولات شبکه ها و رسانه های اصلی
3- در باره ی خشونت پرهیزی بیاموزیم
4- به تمرینات روحی مانند مراقبه و نیایش بپردازیم
5- رابطه ی فردی- انسانی قوی تری با دیگران ایجاد کنیم.
6- پروژه ای را تعیین کنیم و در آن فعّال باشیم.
بخش سوم: وسیله ی نیک، با بالاگرفتن منازعه، به مذاکره و ایستادگی و فداکاری بپردازیم.
بخش چهارم: به کارگیری نیروی خشونت پرهیز
1- اصل رعایت تناسب(اعتصاب غذا کردن)
2- هنر مصالحه – در نظر گرفتن نفع همگانی
- نباید سطحی و خفیف باشد
- واقع بینانه و ملموس
3- درست بنا شود(برنامه سازنده)
بخش پنجم: دقیق شدن در ژرفای ساتیاگراها
- در نظر گرفتن ثمرات حقیقی(ساتیاگراهای نمک)
- هنگام پیروزی چگونه رفتار کنیم.
- آیا پرشمار بودن اهمیت دارد یا نه؟
- نمادها چه قدر به درد می خورند.(میدان آزادی، ترانه)
- نقش رنج کشیدن در ساتیاگراها
- اعتصاب غذا در ساتیاگراها
بخش ششم: چه چیزهایی آموخته ایم
- خشونت پرهیزی نوعی مهرورزی و مهار کردن خشم
- شیوه ای برای بودن نه تاکتیک بلکه استراتژی
- جنبشی در حال فراگرفتن جهان
نکات به یادماندنی: منبعی دم دستی، عدم تحقیر دیگران و خود، رعایت انسانیت، ستیز با ظلم و ظالم، مراقبه برای انسانی تر شدن، کنش سازنده، روشن بودن هدف و رنج کشیدن داوطلبانه.
برچسب : نویسنده : tabefalsafia بازدید : 107