برای پزشکی بهمن ۹۸
برای شما که رشته ی پزشکی را با پرداخت هزینه ی بیشتر تصاحب می کنید. شغل بودن آن مبرهن است و آشکار. اما سعادت خویش را در شغل یابی خلاصه کردن خبط وخطایی است آشکارتر. آنچه زندگی را با معنای زندگی از هم جدا میکند. درک و شناخت خوشی و خوشبختی است.
یکی از وجوه انقلاب علمی قرن هفدهم این بود که تبیین های مکانیکی جایگزین تبیین های غایت شناختی شدند. بر اساس این اندیشه هر رخداد طبیعی را میتوان بر حسب علت آن تبیین کرد. پس از دوران روشنگری در قرن هیجدهم و ظهور پوزیتویسم منطقی در قرن نوزدهم به این که قضایای منطقی و ریاضی چون توسط تحلیل می توانند؛ پذیرفته یا ردّ شوند و یا گزاره های تجربی توسط مشاهده، قابل ردّ یا پذیرش هستند. اما قضایای متافیزیکی یعنی گزارهایی که حکمی مابعدالطبیعی و تجربه ناپذیر دارند. چون فاقد حقایق منطقی و فرضیه های تجربی هستند. لذا باید پوچ یا با اندکی تخفیف نه صادق و نه کاذب و فاقد معنا شمرده شوند یعنی جملات یا قضایایی که معنا ندارد به مرحله ی صدق و کذب نمی رسند.(زبان، حقیقت و منطق، آیر)
علوم تجربی در پی تبیین علّی و علمی پدیده ها هستند و از طریق فرمول ها و آزمایش ها قابل دستیابی. اما علوم انسانی تفسیرپذیر و دچار نوعی نسبی گرایی شناختی. هر چند داده ها و آگاهی های طبیعی، پیش فرض های ماوراء طبیعی ما را تحت تاثیر قرار می دهند اما ماندن در آزمونها موجب راستی آزمایی در عرصه ی انسانی نیست. لذا برای زیستن ما نیازمند عبور از اطلاعات تجربی و ورود به آگاهی های انسانی هستیم. چشماندازهای ما از نظرگاه های ما خط می گیرند.
از نظرگاهست ای مغز وجود اختلاف مؤمن و گبر و یهود
تب فلسفی...
برچسب : نویسنده : tabefalsafia بازدید : 154